Onderwijs Innovatie Groep
  • Wat we doen
  • Careers
  • Klanten en cases
  • Over OIG
  • Contact

Over OIG

Data-gedreven innovatie in het onderwijs

Ons verhaal

In 2009 startten we om bij te dragen aan het onderwijs. Een sector die, als fundament van de maatschappij, zoveel mogelijkheden kent. Onze droom was om meer inzicht te kunnen geven in hoe je die mogelijkheden benut.

En dan ook de minder voor de hand liggende zoals “hoe stimuleer je gezond leven al vanaf jonge leeftijd?, “wat kan je doen om het bewustzijn voor onze planeet al bij kinderen te creëren? ” en “ hoe draag je als school bij aan de vorming van kinderen en hun ervaring van geluk?”.

De ontwikkeling van de technologie en de beschikbaarheid van data bood ons nieuwe mogelijkheden om het onderwijs van inzichten te voorzien. Zo zijn we in 2016 gestart met de ontwikkeling van ons eigen platform, Nationale Onderwijs Monitors.

De implementatie van Data Platform bij verschillende klanten resulteerde in 2018 met de toevoeging van consulting voor implementatie en adoptie. Sindsdien hebben we een getalenteerd team gebouwd die organisaties helpen om sneller en succesvoller nieuwe data-gedreven oplossingen in het onderwijs te lanceren.

Onze principes

1. Ervaring

Data-gedreven werken is een hype. Ons team werkt al aan data-gedreven oplossingen in het onderwijs sinds 2016.

2. Agile

De agile manier van werken is belangrijk in software ontwikkeling, waar je niet altijd alles vooraf kan voorzien. Wij vliegen ook onze projecten zo aan.

3. Niet alleen techniek

Naast ons Data Platform, zetten we ook adoptieconsultants in. Met onze achtergrond in management en IT snappen we wat er nodig is om een project te laten slagen.

4. Sterke domein- kennis

Het onderwijs is een zeer specifiek domein, met een veel afkortingen en eigenzinnigheden. Daar is ons team helemaal in thuis.

Onze visie

Data helpt je meer te bereiken

Organisaties en individuen werken continu aan doelen. Data kunnen je enorm helpen om die doelen te bereiken. Om beter te presteren met een lagere werkdruk, minder stress en meer plezier.

Inzichten uit data kunnen je een beter beeld geven van waar je nu staat. Met dat beeld kan je jouw stip op de horizon scherper definiëren. Ook kan je realistische tussenstappen bepalen. Zo kunnen data en visualisaties ondersteunen in het bepalen van haalbare doelen.

Bij de realisatie van doelen spelen veelal meerdere mensen of afdelingen een rol. Om iedereen optimaal te laten bijdragen aan een doel wil je het doel kunnen bespreken. Zo helpen data en visualisaties met de relaties tussen doelen, inspanningen en resultaten van verschillende actoren om een gezamenlijk beeld te creëren. 

Met onze visualisaties en benchmarks zie je snel of je een doel bereikt of nog niet. Waar verschillen tussen afdelingen of indicatoren zitten en aan welke knoppen je kan draaien om te verbeteren. Zo helpen data en visualisaties om te sturen op het bereiken van je doelen.

Data-gedreven werken wordt leuker door theorie toe te passen zoals positieve psychologie, tiny tasks en intrinsieke motivatie. Zo ervaren mensen het nut, gaan ze meer buiten hun comfort zone proberen en wordt hun veranderbereidheid vergroot.

Contact

Wil je meer informatie of weten wat Onderwijs Innovatie Groep voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op via 06 - 45 16 16 43 of stuur een e-mail naar info@oig.nl.